woensdag 4 maart 2009

uit den oude doos 3/ ik schijn heiligheid

op dag 3, bij klimklim13
herinner ik mij, dat ik vroeger een tijdje misdienaar ben geweest.

ik was 10, we gingen een keer per jaar naar slagharen,
en de klasgenote, waar ik toen mijn ene oogje op had, mevrouw ooms had zich al opgegeven,
dus de keuze was snel gemaakt.

een misdienaar brengt en haalt tijdens de kerkmis grote zilveren schalen en bekers, op gewezen vaste momenten.
met een witte jurk aan.

de mis 'deed' je met zijn tweeen, afgezien van de pastoor,
die op zijn beurt de wijnkeuze bepaalde je hield je koest en deed je werk zo serieus mogelijk,
tot het moment dat de pastoor de hosties uitdeelde,
dan dook je met je partner achter het altaar, midden in de kerk, en besprak de dingen des levens,
vaak juist hetgeen waar de bijbel ons voor waarschuwt,

veel dikke d's, dames, drank, druqs..

wisten wij veel we waren tien.

het is me slechts 1maal gelukt, met mevrouw ooms achter het altaar te duiken,
maar wist van onzekerheid geen zinnig woord te zeggen...

Geen opmerkingen: